Week 10

3 mei 2020 - Tamale, Ghana

Deze week heb ik met stage handzeep gedoneerd aan verschillende partner gezondheidsinstellingen in Tamale. We probeerden zo de instellingen te helpen en de samenwerkingsverbanden te versterken. Het was leuk om elke instelling te zien en even uit de kantoor setting te zijn. Binnenkort mag ik ook consulten doen met onze clienten en hen vragen het speciale dieet voor hepatitis B uit te laten proberen. Mijn onderzoek is officeel afgerond en beoordeeld met een 8!

Buiten stage heb ik deze week niet zo gek veel meegemaakt. Ik en mijn huisgenoot Lennert zijn wel bijna aangevallen door een koe met hoorns. Deze koeien lopen overal in In onze woonplaats Gurugu rond, ze dragen een touw, maar die slepen ze gewoon met zich mee tot hun eigenaren ze weer komen verzamelen. Normaal doen deze beesten niets, je kunt er gewoon langs lopen. Maar deze koe was dus een beetje losgeslagen en maakte een dreigende beweging naar ons. Gelukkig wilde hij ons waarschijnlijk gewoon wegjagen. Dat was hem gelukt in ieder geval.

Verder ben ik gisteren nog met Naakela, een vriend die ik hier ontmoet heb een drankje gaan drinken. Hij is hier geschiedenis docent en kan me van alles vertellen over het koloniale verleden hier in Ghana, ook kent hij leuke plekken in de stad die ik zelf nog niet ontdekt heb. Zo zijn we vandaag textiel gaan kopen op de markt waar de seamstresses weer mooie jurken of rokken van kunnen maken. Je betaalt dan omgerekend 8 euro voor de stof en het op maat laten maken van de jurk. Dus dat kon ik natuurlijk niet laten met al die mooie kleurrijke stoffen die je in Afrika kunt kopen. Ik heb met hulp van mijn vriend Naakela ook eindelijk shampoo kunnen vinden na een maand zoeken!

Verder heb ik ook Hibiscus bladeren gekocht samen met kruidnagel en gember, hier ga ik later deze week het Ghanese drankje Sobolo mee maken, dat kun je hier overal op straat vinden, het heeft diep paarse kleur en een lekkere zoete smaak. De markt met allerlei soorten kruiden en specerijen blijft vermakelijk voor iemand met liefde voor eten en koken.

Feitjes:

-Ghanezen bellen doorgaans gewoon als ze aan het rijden zijn.

-Deze maand zijn de velen boeren hier alle zaden van de gewassen in aan het zaaien voor het naderende regenseizoen

-Veel Ghanezen spreken 3 of meer talen. Hier is dat bijvoorbeeld Dagbani, Engels en Twi.

1. Mirjam de la Vieter-Ausems:
    6 mei 2020
    Fijn voor je en goed van je dat je onderzoek beoordeeld is met een 8!
    Succes met de consulten, leuk om nu met je dieet in de praktijk aan de slag te kunnen gaan!
    Na hoeveel weken ga je de resultaten meten?

Ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat van de jurk die voor je gemaakt is!
  2. Lolaa:
    10 mei 2020
    🤗🤗🤗
  3. Deborah:
    10 mei 2020
    We gaan het dieet deze week meegeven, en dan na een maand de eerste resultaten bekijken