Week 16

15 juni 2020 - Tamale, Ghana

Hallo daar!

Week 16 is ongetwijfeld één van de slechtste weken tijdens mijn verblijf in Ghana. Op vrijdag is namelijk mijn mobiel gejat.. Normaal werk ik op vrijdag aan school gerelateerde opdrachten vanuit huis, maar mijn baas wilde graag wat assistentie bij het zoeken naar een geschikte methode om de arbeidsproductiviteit van zijn werknemers te monitoren. De regen kwam die ochtend met bakken uit de lucht vallen waardoor ik pas van huis vertrok toen het gestopt was en de wegen weer enigszins begaanbaar waren. Na wat zaken in de stad geregeld te hebben belde ik mijn baas op om te melden dat ik onderweg was. Hij liet toen weten dat ik naar huis kon gaan omdat hij niet meer naar kantoor zou komen. De yellowyellow bracht me dit keer helemaal tot aan mijn huis zodat ik niet door de plassen water heen hoefde. Dit is een hobbelige zandweg en ik vermoed dat mijn mobiel op dit punt uit één van mijn tassen is gevallen. Toen de chauffeur weg reed ontdekte ik dat mijn telefoon niet in mijn tas zat waarna ik hem tevergeefs riep en gebaarde.

Dus ik ging maar naar Renalda om dit gelijk te melden. Zij heeft mijn nummer een aantal keer achter elkaar gebeld, en ik keek ondertussen op ‘Vind mijn Iphone’ op internet om via GPS te zien waar de chauffeur was. Na een aantal minuten was het nummer niet meer bereikbaar, dus de mobiel was waarschijnlijk uitgeschakeld. Dat was het moment dat ik me realiseerde dat er een grote kans was dat hij niet van plan was om mijn mobiel terug te geven. Ik heb toen alle simkaarten geblokkeerd en de mobiel gereset op afstand. Hopelijk zijn mijn persoonlijke gegevens zo veilig gesteld.

Even later werd Renalda gebeld door mijn mobiel, dus ik nam helemaal gerust gesteld op en bedankte 100 keer dat de persoon terug gebeld had en vroeg waar we af zouden spreken zodat de mobiel opgehaald kon worden. Hij zei dat mijn straat oké was en hing op. Ik vond het wel al een vreemd gesprek omdat hij iets onverstaanbaars mompelde over mijn mobiel en een carwash. Later die dag bleek dat hij helemaal niet langs ging komen om de telefoon af te geven. Wellicht was dit niet eens dezelfde yellowyellow chauffeur, maar een onwetende koper van mijn mobiel. Het was in ieder geval erg apart.

Hierna heb ik maar aangifte gedaan bij de politie om bewijs van diefstal te leveren aan mijn reisverzekering. Dit ging allemaal zeer professioneel (ahum): vijf minuten nadat heel mijn verhaal gedaan was vroeg de moeder van een politieagent of ik niet met haar zoon wilde trouwen, hij zou erg beschermend zijn en daardoor een goede partner. Maar goed, mijn bezoek aan het politie bureau was wel een ervaring moet ik zeggen: Bij binnenkomst zwaaiden een aantal gevangenen heftig naar me vanuit een veel te kleine kooi, zonder T-shirt. Iets zegt me dat de gevangenissen in Ghana zeker geen pretje zijn..

Afijn, ik heb ondertussen een goedkope Chinese mobiel gekocht waarmee ik weer bereikbaar ben, ook via Whatsapp, maar dan wel via mijn Ghanese telefoonnummer. Het was nogal een stressvol weekend door heel de situatie. Maar gelukkig heb ik op zaterdagmiddag nog even mijn gedachten kunnen verzetten door samen met een vriend naar een meer te gaan. We kwamen wat vissers in een kano tegen en spraken af dat als we de volgende keer vroeger in de middag kwamen we mee mochten varen in de kano.

Hopelijk was jullie week leuker!

Hier nog een feitje:

-De meest voorkomende vorm van criminaliteit in Ghana zijn de ‘romance scams’. Scammers doen zich voor als vrouwen uit de VS en proberen online geld af te troggelen van hun slachtoffers.

1. Sylvia de Hoon:
    15 juni 2020
    jeetje wat heftig allemaal zeg .Jammer dat je dacht je mobiel terug te krijgen en dat toch niet gebeurde.Maar ook dit weer mee gemaakt zo met de politie later zijn dit de verhalen on te vertellen
  2. Pa:
    15 juni 2020
    Zo zie je maar weer, diefstal is niet cultuur of ras gebonden. goede en slechte mensen heb je overal.
  3. Carla:
    16 juni 2020
    Wat vervelend voor je om je telefoon kwijt te zijn als je zover van huis bent. En dan daarna wel je bellen en vervolgens je telefoon niet afgeven. Een nare ervaring. Heel goed zoals jij ermee omgaat.