Week 8

19 april 2020 - Tamale, Ghana

Hoihoi,

Ik zit al weer 2 maanden in Ghana ondertussen en de tijd vliegt voor mijn gevoel, ondanks dat alles hier er wat rustiger aan toe gaat. Voor het eerst sinds jaren heb ik zelfs af en toe tijd om me te gaan vervelen. Nu de Belgische studenten hier zijn lijkt het me toch wel leuk om wat uitjes te plannen nu het nog kan, aangezien het aantal corona cases in Ghana nu gestegen is naar 834. Ik vermoed dat het niet lang zal duren voordat de maatregelen misschien aangescherpt worden.

Momenteel kunnen we nog wel plekken in de buurt bezoeken. Het plan is daarom om volgend weekend naar Tongo te gaan om daar de Tongo hills te bekijken; een oud dorp waar de cultuur goed bewaard is gebleven en waar aparte ‘emmervormige’ hutten gebouwd zijn in een bijzonder landschap met steenformaties die er schijnbaar uit zien alsof ze door mensen neergelegd zijn, maar in werkelijkheid door natuurkrachten gevormd zijn. Vanuit daar gaan we door naar Bolgatanga om de craft market te bezoeken waar handgemaakte items verkocht worden, en we gaan uiteraard ook naar het museum in de buurt. Na deze uitstapjes verblijven we dan voor een nacht in een hotel in Bolgatanga.

De volgende ochtend is het plan om een slavenkamp te bezichtigen en zo een stukje wijzer te worden over de geschiedenis van Ghana. Tot slot gaan we vanuit hier naar Paga, een plek tegen de grens van Burkino Faso waar er een heilige krokodillen vijver te vinden is met tamme krokodillen. Op internet staat dat de lokale kinderen gewoon in deze plas zwemmen en dat de vrouwen er hun kleding in wassen. Dus we zijn zeer benieuwd! Hopelijk kunnen we dan toch nog wat verkennen hier in Ghana.

Verder is er deze week niet zoveel bijzonders gebeurd. Ik mocht van de buurman een gigantische papaya plukken van van zijn boom, wat erg leuk was omdat ik dat al vanaf dag 1 wilde doen. En ik kan je vertellen: Het fruit smaakt hier nog steeds 100x zoeter dan in Nederland.

Verder legde ik op donderdag bijna het lootje op stage toen de stroom uitgevallen was in Tamale. De airco deed het niet, en dus was het binnen 2 uur net zo warm op kantoor geworden als buiten. Waar het toch echt 40 graden was.

En tot slot zijn we afgelopen week nog uit eten geweest. Niks luxe; gewoon pizza. Maar voor het eerst sinds maanden echte kaas eten was toch wel erg lekker.

Dus dat was het verslag voor deze week.

Hier nog feitjes:

-De meeste Afrikanen zijn lactose intolerant. Je vind hier sowieso   weinig kaas, verse melk of yoghurt. Marktvrouwen maken hier wel zelf een soort mozzarella die ze frituren.

-Volgende week begint de Ramadan, en aangezien een groot deel van de bevolking moslim is zullen veel mensen hier gaan vasten, waarbij sommigen ook niet drinken.

1. Ma:
    20 april 2020
    Weer een drukke week gehad ! Leuk dat je nog wat uitstapjes gaat doen, kan je toch nog wat van het land zien.Succes komende week !
  2. Mirjam de la Vieter-Ausems:
    23 april 2020
    Hoi Deborah!,
    Het zou zeker jammer zijn wanneer je de bijzondere plekken elders in Ghana niet meer zou kunnen bezoeken!
  3. Lolaa:
    26 april 2020
    Ben zo blij dat je toch nog een beetje kunt genieten en ervaren !!
    Ga zo door je red je wel ik geloof ik jou dikke kus❤️