Week 18

7 juli 2020 - Kintampo, Ghana

Deze week upload ik mijn reisverslag later dan normaal, het netwerk was de afgelopen week verschrikkelijk namelijk. Vorig weekend ben ik met Nalekaa afgereisd naar het centrum van Ghana:
Kintampo. Het noorden van het land en dus ook Tamale is Savannah, het midden is regenwoud en in het zuiden bevind zich de kust. Het centrum is dus een groene oase zover je kunt kijken. in Kintampo zijn er ook watervallen te zien. Hier komen normaal gesproken ook veel toeristen op af, maar nu zouden ze gesloten zijn. Toch besloten we een risico te nemen en 3 uur te reizen in de hoop nog binnen te kunnen. Want dit is Ghana, en regels komen niet altijd zo nauw.
Daarbij wilde ik in vrede weg kunnen gaan door nog wat te zien, zelfs al zou alles dicht zijn. Even weg van de stad klonk fantastisch. Het werd gelukkig een succes! De medewerker maakte een uitzondering toen ik vertelde dat ik weinig had gezien van het land en leidde ons rond. We deden de canopy walk waarbij we goed zicht hadden op de waterval, en namen nog een verfrissende duik in de nabij gelegen beek. Die is normaal overspoeld met toeristen.

Hierna namen we een taxi naar Techiman, een stad die een eindje van de watervallen gelegen is. Hier overnachtten we in een prima hotel waar we uit konden rusten voor de volgende missie: het bezoeken van Boabeng monkey sanctuary in Fiema. Hier leeft een community in harmonie samen met een populatie van meer dan 400 apen. Die worden gezien als heilig, en het vermoorden van een aap zou daarom een grote misdaad zijn. Ook deze plek was gesloten. Maar via zijn contacten kon Nalekaa een afspraak maken met de chief die dit land bezit. Hij wilde ons wel meenemen naar Fiema met de auto. Dit scheelde ons een hoop gedoe met openbaar vervoer, want die plek is vrij afgelegen, en uiteindelijk reden we een flink eind over zandwegen.
Tijdens de reis heb ik mijn ogen uitgekeken, dit stuk was zo mooi. Ik heb nooit echt regenwoud gezien, maar binnen 1 minuut zag ik palm, mango, cashew én bananenbomen. In deze omgeving waren zelfs wat bergen, en in het noorden vind je die niet.

Bij de sanctuary heb ik met mijn goedkope Chinese mobiel ook nog wat foto's en videos proberen te maken, de aapjes komen namelijk dicht bij je. Helaas doen deze foto's geen recht aan de omgeving en de beestjes. We hebben niet alles gezien helaas; er waren verder ook veel vogels en vlinders te spotten bijvoorbeeld. Maar voor de real deal hadden we verder het bos in gemoeten. Hier heb je weer een gids voor nodig omdat daar ook pythons en cobras zitten.
Dus uiteindelijk was het wel een goed idee om te staken met dit pad te bewandelen zonder guide met een machete. ;)