Week 14

1 juni 2020 - Tamale, Ghana

Deze week liep ik opnieuw voedselvergiftiging op doordat ik Waakye (rijst met bonen) langs de weg gekocht had. Ik had ergens de hoop dat mijn systeem ondertussen gewend was geraakt aan het andere eten hier, maar helaas kan ik toch beter overstappen op bonen uit blik blijkt maar weer. Gelukkig waren de klachten wel minder heftig dan de eerste keer, maar de berg aan medicijnen die ik meegenomen heb word in ieder geval goed benut..

Als ik zelf kook heb ik nergens last van, en gelukkig leert Nalekaa me regelmatig hoe ik Ghanese gerechten bereid. Zo hebben we ook weer wat te doen. Voornamelijk Nalekaa verveelt zich vaak doordat er weinig te beleven valt in de stad door Corona. Dus we zijn nu vooral af aan het wachten op de openingsdata van verschillende toeristische plaatsen in Ghana. Veel toeristen zullen daar momenteel niet zijn gok ik zo, maar het plan is om een week voor mijn terugvlucht nog wat te zien van de anderen plekken in Ghana, en in het beste scenario zijn er al een paar plekken open voor bezoek tegen die tijd, zoals de Kintampoo watervallen of de slavenforten aan de Cape Coast.

Verder heb ik de afgelopen week een donatie gedaan aan mijn vorige stage plaats bij het Nutrition Centre van The Kings Village. In totaal heb ik van de giften die ik van vrienden en familie voor mijn verjaardag heb ontvangen 7 mega grote zakken eten kunnen kopen, waarvan 4 zakken mais en 3 zakken sojabonen zoals op de foto te zien. Deze gaan door het centrum gebruikt worden om voedzame en eiwitrijke maaltijden voor de kinderen van te koken die hen helpen in hun herstel van ernstige ondervoeding in de vorm van energie en of eiwit tekorten. Deze ontstaan vaak wanneer de baby niet meer genoeg heeft aan alleen borstvoeding, en de moeders geen beschikking hebben tot voldoende of kwalitatieve vaste voeding voor de kinderen, vaak doordat de voorraad voedsel  in het droog seizoen op raakt voordat het oogstseizoen weer begonnen is, of omdat er alleen basisvoedsel zoals mais gegeven wordt. Deze tekorten zijn voor kinderen van 0-5 jaar extra schrijnend omdat zij hier blijvende problemen aan over houden zoals bijvoorbeeld ontwikkelingsachterstand, wat ervoor zorgt dat zij later in hun leven minder productief kunnen zijn op de arbeidsmarkt. Als zij kinderen krijgen begint de cirkel van armoede zo weer opnieuw.

In het centrum leren de moeders ook hoe zij van de mais en sojabonen een gezonde pap voor hun kinderen kunnen bereiden. Het voordeel is dat zij deze kennis na opname ook zelf kunnen toepassen omdat deze gezinnen vaak rond komen van voedsel verbouwen, mais en sojabonen zijn gewassen die zij vaak al verbouwen. Het centrum geeft ook speciale voedingen zoals Plumpy nut aan de kinderen van gezinnen die niet voldoende hebben aan hun eigen voedsel opbrengst. Dit is een soort pindakaas met toegevoegde vitamines en mineralen.

Ik ben er dus zeker van dat de gift goed terecht komt, mede door de professionaliteit van mijn vorige collega’s. Nogmaals bedankt voor jullie giften die deze actie mogelijk gemaakt hebben!

Dat was het voor deze week!

Hier de feitjes:

-De president van Ghana heeft gisteren aangekondigd dat de openbare gelegenheden in fases op gaan starten, waaronder ook de middelbare scholen en universiteiten. De grenzen blijven nog gesloten.

-Tijdens één van mijn consulten kwam ik te weten dat bitter blad hier gebruikt wordt in de dorpen om allerlei kwalen te genezen. Veel aandoeningen worden hier nog behandeld door de medicijnman met verschillende kruidenmixen. Sommigen hiervan werken juist averechts op de lever en kunnen problemen geven.

1. Carla:
    1 juni 2020
    Weer mooi en interessant verhaal.
  2. Arthur De la Vieter:
    1 juni 2020
    Mooi reisverslag weer
  3. Pa:
    2 juni 2020
    Die drager mag ook wel een hapje extra gezien zijn dunne beentjes
  4. Deborah:
    4 juni 2020
    @Pa, ja veel mannen zijn hier heel erg tenger. En er zit ook veel verschil in. Sommige 20 jarigen zijn juist breed en lijken ouder, andere zijn 25 en zien er uit als 15 door ondervoeding.